2016. szeptember 3., szombat

Vagy egyre jobb leszel, vagy besavanyodsz

Belefutottam egy idézetbe Josh Shipp-től, aki egy fiatal amerikai szerző és médiaszereplő, tevékenységeivel leginkább tinédzsereket próbál pozitív irányba terelni. Ezt mondja: “You either get bitter or you get better.” (Vagy megkeseredsz vagy jobb leszel.) Majd azzal folytatja, hogy az élet által neked osztott lapoktól vagy hagyod magad letörni, vagy engeded, hogy jobb emberré válj általuk. Ez a te döntésed, nem a sorsé.

Hogy, hogy nem, az én fejemben valahogy pont fordított sorrendben kezdett el kattogni az idézet, ahogy tekergettem a pedált: you either get better or get bitter. Ezáltal az üzenetet is megváltozott, és rávilágított számomra egy nagyon fontos igazságra: ha nem válsz folyamatosan jobbá, akkor besavanyodsz, megkeseredsz, bepenészedsz, megpimpósodsz, sőt talán még meg is zíteredsz, ha van egyáltalán ilyen kifejezés Seregi barátom szókincsén kívül*.


Mit érthetünk azalatt, hogy jobbá válunk? Két dolog jut elsőre eszembe. Az egyik, hogy abban, amiket művelsz, egyre ügyesebbé, erősebbé, tájékozottabbá, gyakorlottabbá, bölcsebbé vagy rutinosabbá válsz. A másik, hogy egyre jobb ember vagy, tehát más élőlényeket segítesz, támogatsz valamilyen formában. Aki ezekre összpontosítja a figyelmét, nem sok pszichikus energiája marad arra, hogy feleslegesen hergelje magát a “világ hisztijével” (ahogy Böjte Csaba mondja), irigykedjen másokra, vagy saját részre kézműveskedett sötét hangulatának poshadó pácában pálljon (ahogy Cservenyák Költő Tamás alliterálja).

Miért látunk annyi megkeseredett, besavanyodott embert a környezetünkben? Mert nem ügyködnek egy fikarcnyit se azon, hogy jobbá váljanak, se így, se úgy. Egyébiránt magamon is észrevettem: akkor lankad az általános motivációs szintem, ha épp se magam nem pallérozom, se másnak nem vagyok hasznára.

*Közben utánanéztem a "zíteredik" kifejezésnek: egy 1862-es értelmező szótár szerint "Heves megyében mondják romlott borról, midőn ecetesedik." 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.