2018. január 22., hétfő

Neuroleadership: hogyan teremtheted meg az optimális agyműködés körülményeit?

Izgalmas keynote előadást hallgattunk meg a múlt héten egy európai vezetőképzési konferencián, ahol Dobay kollégával mi is workshopot tartottunk és a digitalizáció lehetőségeiről társalogtunk a vezetőfejlesztés területén. Andy Habermacher, a neuroleadership nevű irányzat képviselője arról beszélt, hogy miként lehet az emberi agyról szóló ismereteinket a tanulás és a vezetés terén felhasználni, eredményesebbé téve ezeket a tevékenységeket. Amióta vannak klassz képalkotó eljárások (pl.: fMRI), sokkal pontosabban nyomon lehet követni, hogy amit épp csinálunk, az milyen agyi aktivitást vált ki.


Ahhoz, hogy az agyunk jól tudjon funkcionálni (és ez nagyon fontos mind a tanulásnál, mind a munkában), bizonyos körülmények kellenek. Az agynak a tanuláshoz szüksége van aktivációra, azaz valamilyen stimulusra, tevékenykedésre, aztán ismétlésre/gyakorlásra, emellett fizikai aktivitásra/mozgásra is, valamint pihenésre és alvásra, amikor a tanultak integrációja történik. Ebből is látszik, hogy a szimpla észosztás órákon vagy napokon keresztül nem működik. Az agyunk csak akkor lesz partner a tanulásban, ha a külső ingerek mellett a kipróbálásnak/gyakorlásnak is helye van, a tanulási időszak fizikai aktivitást, mozgást is tartalmaz (itt akár egy-egy nagy sétára is gondolhatunk), és ha kiadós bambulásokra és megfelelő mennyiségű alvásra is szakítunk időt. Ellenkező esetben szabotálni fogja a fejecskénk a tanulást.

A fenti körülmények mellett vannak még olyan szükségleteink, amelyek a fejlődéshez és a minőségi gondolkodáshoz is elengedhetetlenek. Habermacher öt ilyen területet emelt ki az előadásában. Ahhoz, hogy az agyunk jól funkcionáljon és új idegpályák alakulhassanak ki (ez történik a tanulás során), szükségünk van (1) egészséges önbecsülésre, (2) megfelelő kötődésre valakihez (pl.: anya, tanár, társ, vezető), (3) orientációra (merre tartunk, mi az értelme a dolgoknak, mik a céljaink, stb.), (4) személyes kontrollra (befolyásunk van arra, ami történik), és (5) örömre. Ezeket természetesen nem az előadó találta ki, számos idegtudományi kutatás és kísérlet van a megállapítások hátterében. Sokat lehet olvasni arról, hogy például a megfelelő anyai kötődés nemcsak az érzelmi, hanem a szellemi fejlődésnek is alapfeltétele a gyermekeknél, és arról is, amit Rita Pierson említett TED előadásában, hogy a gyerekek nem tanulnak attól, akit nem szeretnek. Vekerdy pedig gyakran beszél róla, hogy öröm nélkül nincs hatékony tanulás, többek között a finn iskolarendszerben szerzett tapasztalatokra hivatkozva. Az értelem és a célok megléte, valamint a kontroll érzése pedig az emberi motiváció három alapvető fontosságú tényezője, akár tanulásról, akár munkáról van szó.

Ha tehát vezetőként azt szeretnéd, hogy a kollégáid használják a fejüket a munkában, a problémamegoldásban, az alkotótevékenységben és a másokkal való együttműködésben, érdemes megfontolni, hogy a viselkedésed és a menedzseri működésed mennyire segíti elő az ideális körülmények kialakulását mindehhez:

  • Támogatod-e a kollégáidat az egészséges önbecsülés felépítésében?
  • Teszel-e azért, hogy pozitív, tartalmas kapcsolatok alakuljanak ki a munkahelyen a vezető és a többi csapattag felé?
  • Egyértelművé teszed-e, hogy merre tart a szervezet vagy a csapat, és ebben milyen szerepe van az egyéneknek?
  • Adsz-e lehetőséget arra, hogy a munkatársak minél nagyobb arányban irányíthassák a saját tevékenységüket?
  • Gondoskodsz-e arról, hogy örömteli, jó hangulatú munkahelyi légkörben dolgozhassatok?

Nagy meglepetések persze így sincsenek, az agy felől nézve a vezetés világát: a reális önértékelésen alapuló önbecsülés, az interperszonális kapcsolatok minősége, a vonzó jövőkép és célok, a bevonás vagy akár a felhatalmazás, illetve a jó munkahelyi hangulat áldásos hatásáról és teljesítménnyel való összefüggéséről számos más kutatás is beszámolt már. Inkább csak még egy megerősítés, hogy a biológia is ott bujkál a háttérben.

Amennyiben van tennivalód egyik-másik területen, akkor akár már ma is nekiláthatsz, hogy a holnap eggyel jobb legyen!

Ha pedig a fentieket szeretnéd jóval tudományosabb és autentikusabb módon fogyasztani, nézd meg Andy néhány évvel ezelőtti TED előadását!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése